מרכז מידע אמנה

*הקלד את הקוד הבא

לטייל ביו"ש
הגדל

לכבוד החופש חיפשנו מקום נחמד ונעים לטיול משפחתי קצר במסלול נוח, שאת רובו אפשר ללכת גם בעגלות לילדים - אל הר הארטיס (פיסגת יעקב) בבית אל.

נוסעים לבית-אל. בכניסה ליישוב פונים ימינה, ובכיכר שוב ימינה. נוסעים ישר, עוברים את אזור התעשייה ופונים שמאלה. בעליה נוסעים ישר עד שנגיע למצפור היפה שם נחנה, את הרכבים ולשם נחזור בסוף.

עולים למצפור אשר מראשו נשקף נוף פנורמי נהדר של הרי שומרון, בנימין, שלושת המגדלים של ירושלים ברכס הר הזיתים והר הצופים וניתן ביום ממוצע לראות את גוש עציון.

במקום הזה מסבירים המדריכים שביום טוב רואים את החרמון... אבל בארטיס בגובה של 909 מטר מעל פני הים, בתקופה זו של השנה כשהאוויר צלול לאחר גשם טוב באמת רואים את החרמון. במערב בולט לעין כיפתו העגולה של הישוב חרשה ובתי העיר מודיעין מבצבצים אי שם.

האלון הנדיר, העתיק ביותר בארץ

נרד מהמצפור אל עבר קבר השייח' – שייח' עבאדללה.

מצד ימין למבנה רואים עץ מרשים מאד. העץ הזה הוא אלון תולע, אותו נדיר מאד לראות באזורנו. אלון תולע נמצא בהר מירון, בפאתי החרמון ובצפון הרחוק. נוכחותו פה בהרי בנימין מאד מפתיעה, ויותר מזה מפתיעה העובדה כי לדעת החוקרים זהו עץ אלון תולע העתיק ביותר בארץ! גילו מתוארך בערך ל900 שנה.

מה שמר על העץ הזה במשך שלטון ישראלי-ירדני-בריטי-ממלוכי-טורקי? כנראה קבר השיח' הצמוד אליו.

לפי המסורת המוסלמית, שהושפעה כנראה מתיאורי העבודה הזרה בזמן המקרא "על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן", למקום גבוה יש קדושה. כאשר מחפשים מקום הגיוני להרשים את נפשו של האדם הפרימיטיבי מוצאים את המקום הגבוה עליו הם יציבו את העבודה הזרה שלהם.

לכן הר חצור יהפוך בגלגולי הזמן להר בעל חצור. הבעל הוא אל הגשם הכנעני ומי בא"י יותר חשוב מאשר האל אשר אחראי על הגשם? לכן את הפסל שלו ימקמו על ההר הגבוה מעל ישובינו.

בהר הגבוה בצמוד לעבודה הזרה -העץ הבולט והמרשים גם הוא יקבל מימד רוחני.

את אותה התפיסה הישנה ממשיכים המוסלמים בקברי השייח' המרובים בפסגות הגבוהות, ומתוך כך גם העץ מתקדש. לכן שומרים עליו היטב, מטפחים אותו, משקים אותו, וכך הוא יכול להגיע לגיל מופלג של 900 שנה.

בתוך המבנה נראה מעין מצבה. אין זה קברו של אותו עבדאללה קדוש אלא מעין אנדרטה לזכרו. נפש בלשון חז"ל. "אין עושים נפשות לצדיקים, דבריהם הם זיכרונם". נפש הוא מבנה קבר מפואר. בחדר פנימי חדר תפילה קטן עם גומחה בקיר (מחרב) לכיוון מכה.

אם בעצים קשישים עסקינן, נראה קרוב לקבר גם עצי אלון מצוי, זיתים, אלות מבוגרים ומרשימים אשר גילו של כל אחד מהם הוא כמה מאות שנים.

כל שיטות הייצור של השמן

נתחיל ללכת לאורך סימון ירוק עד שנגיע לפתחה של מערה. כשניכנס לתוכה ונגלה מפעל מעניין שנחשף רק לפני מספר חודשים. זהו בית בד גדול מאד ומעניין, שהשתמר בצורה יוצאת דופן. ייחודו בכך שבמקום אחד ניתן לראות את שלושת השלבים של בתי הבד העוסקים בייצור שמן זית.

בשלב הראשון מכניסים את הזיתים לתוך אותם אבנים גדולות המכונות ים וממל. לאחר שיוצא אותו שמן ראשוני אוספים את השאריות המכונות גפת לתוך סלים לסחיטה נוספת ע"י לחץ של קורת עץ ואבן. בשלב השלישי את הקורה מחליפה שיטה יותר מתקדמת של בורג.

את שלושת השיטות ניתן לראות בתוך המערה.

נצא מהמערה נפנה ימינה ונעלה עד שנראה מעיין שכבה קטן וחמוד אשר נוער בית אל התחיל לשפץ, השביל יוביל אותנו חזרה לקבר השייח' ומשם לכלי הרכב.

בתום הסיור ניתן לעשות סיבוב ביישוב ולראות את צמיחתו המהירה. לחובבי הקניות שביננו נפתחה לפני כשנה חנות למוצרי חשמל "חשמלית" זולה, אשר הבעלים מתחייב להיות זול יותר מכל הצעת מחיר אחרת בחנות או באינטרנט.